Przebudowa ul. Sokolskiej – moje uwagi

Nawiązując do ostatniej wiadomości o przebudowie ul. Sokolskiej, poniżej przedstawiam swoje uwagi. Można z nich dowolnie korzystać wysyłając swoje. Można też oglądać i zaznaczać szczegółowe uwagi na interaktywnej mapie.

1. Na odcinku od Placu Wolności do ul. Mickiewicza zamiast dwukierunkowej ścieżki rowerowej zastosować jednokierunkowe pasy rowerowe po obu stronach jezdni. Jeśli zaproponowana w projekcie ścieżka ma szerokość 3m, to bez problemu można zaprojektować pasy rowerowe mające po 1,5m, po obu stronach jezdni, pasy ruchu dla samochodów trzeba by było przesunąć o 1,5m w stronę zachodnią. Połączenie pasów rowerowych ze ścieżką rowerową może zostać zrealizowane poprzez przejazd dla rowerów w poprzek ul. Sokolskiej przy skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza, obok istniejącego przejścia dla pieszych.

Uzasadnienie:
Jest to odcinek o charakterze śródmiejskim i dużym natężeniu ruchu pieszego. Z kolei ruch duży ruch kołowy (głównie autobusowy) występuje od skrzyżowania z ul. Mickiewicza do DTŚ, gdzie zasadne jest utworzenie wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści na południowym odcinku Sokolskiej nie byliby narażeni na niebezpieczeństwo, a pasy rowerowe byłyby komfortowe zarówno dla nich jak i dla pieszych.

2. Na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną należy zapewnić przejazd rowerów bez zatrzymania (czujniki ruchu rowerowego) lub ew. zastosować sygnalizację niewymagającą wciskania przycisku w celu uzyskania zielonego światła.

Uzasadnienie:
Zgodnie z Polityką Rowerową ruch rowerowy należy traktować priorytetowo, dlatego rowerzyści powinni mieć zapewniony płynny przejazd również przez skrzyżowania.

3. Pomiędzy DTŚ a ul. Chopina pasy samochodowe mają aż po 3,5m szerokości – być może warto przeanalizować, czy taka szerokość jest konieczna, być może przez ich zwężenie udałoby się uzyskać miejsce na równoległe parkowanie samochodów wzdłuż ul. Sokolskiej. Można też przeznaczyć jeden z pasów ruchu na parkowanie.

Uzasadnienie:
Na małą ilość miejsc postojowych skarżyli się m.in. pracownicy Filharmonii Śląskiej. Oczywiście ścieżka rowerowa ma większe znaczenie, ale być może poprzez zwężenie jezdni dla samochodów udałoby się zaspokoić potrzeby wszystkich uczestników ruchu.

4. Ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika powinna być wyraźnie oddzielona od samego chodnika (np. krawężnikiem, najlepiej innego koloru).

Uzasadnienie:
Niewchodzenie pieszych na ścieżkę rowerową, co często zdarza się, gdy taka ścieżka przebiega wzdłuż chodnika.

5. Na Platformie Konsultacji Społecznych MZUiM poinformował, że „Ścieżka ta będzie na odcinku od pl. Wolności do ul. Mickiewicza przebiegała po stronie nr nieparzystych a od ul. Mickiewicza do końca zakresu po stronie nr parzystych.”, co znaczyłoby, że na odcinku od pl. Wolności do ul. Mickiewicza ścieżka będzie po stronie wschodniej, tymczasem na przedstawionym projekcie jest po stronie zachodniej, co oczywiście jest lepszym rozwiązaniem, gdyż rowerzyści nie muszą niepotrzebnie przekraczać jezdni. Mam nadzieję, że załączony projekt jest pod tym względem aktualny. Jednak mimo to optuję za rozwiązaniem zaproponowanym w pkt. 1, tj. utworzeniem pasów rowerowych na odcinku ul. Mickiewicza – pl. Wolności.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Inwestycje, Komunikacja, Komunikacja piesza, Komunikacja rowerowa, Komunikacja samochodowa, Komunikacja zbiorowa, Przestrzeń publiczna i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s