KZK GOP: Komunikacja publiczna się zmienia, pasażerowie częściej ślą pochwały

Wymiana taboru, testowanie tablic informujących o czasie odjazdu autobusów, a wkrótce SMS-owy system powiadamiania pasażerów. Po Śląsku i Zagłębiu jeździ się inaczej niż jeszcze pięć lat temu.

Milena Nykiel: Jakie zauważalne zmiany przyniosły ostatnie prace nad modernizacją systemu komunikacji miejskiej?

Anna Koteras, rzeczniczka prasowa KZK GOP: Najbardziej dostrzegalną dla pasażerów zmianą jest ciągła wymiana taboru. Już ponad 70 procent wszystkich pojazdów to autobusy niskopodłogowe, a zważywszy na fakt, że codziennie mieszkańców wozi ponad 800 pojazdów, tę zmianę doskonale widać. Podobnie wygląda kwestia z taborem tramwajowym, po torach już jeżdżą zmodernizowane tramwaje, a niedługo zaczną zupełnie nowe. Do kwestii taboru dochodzi też sprawa modernizacji torowisk. Takie starania organizatora komunikacji publicznej są w praktyce najbardziej odczuwalne. Jeździ się wygodniej, ciszej i mniej awaryjnie.

– Ale klimatyzacji w pojazdach nie ma.

Rzeczywiście jest tylko w pojedynczych autobusach, choć przewoźnicy coraz częściej podejmują decyzję o montażu klimatyzacji we własnym taborze. My jako KZK GOP większy nacisk, na przykład w przetargach, kładziemy na to, by pojazdy były niskopodłogowe. Co ciekawe, takie autobusy chwalą sobie nie tylko osoby starsze i niepełnosprawne, ale praktycznie wszyscy, bo nawet zdrowemu jest po prostu łatwiej do takiego pojazdu wsiąść. Przy wszelkich inwestycjach komunikacyjnych trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że żyjemy w pewnej rzeczywistości ekonomicznej. Organizowanie komunikacji publicznej jest bardzo drogie. W tym roku budżet KZK GOP wynosi ponad 700 mln zł.

– Udało się jednak postawić na nowe inwestycje, np. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

– 85 procent inwestycji oszacowanej na niecałe siedem milionów złotych brutto pochodzi z unijnego dofinansowania, co nie ukrywam, niezwykle pomaga modernizować komunikację publiczną. W tej chwili testowane są elektroniczne tablice przy przystankach. To duże ułatwienie dla pasażerów, bo w przeciwieństwie do tradycyjnego rozkładu jazdy, na elektronicznej tablicy pojawi się informacja o rzeczywistym, nie zaś planowanym czasie odjazdu autobusu. Jeśli więc na trasie zdarzy się jakiś wypadek czy korek, sygnał GPS z pojazdu wysyłany do serwera pozwoli na bieżące informowanie przy pomocy tablic elektronicznych o tym, kiedy nasz autobus faktycznie podjedzie na przystanek.

– Ile będzie takich tablic w naszej aglomeracji?

– Docelowo będzie ich 72 na trzech ciągach komunikacyjnych: Katowice Osiedle Paderewskiego do Osiedla Tysiąclecia, Sosnowiec dworzec PKP do Dąbrowy Górniczej plus Będzin Dworzec do centrum Dąbrowy Górniczej oraz Gliwice plac Piastów do Zabrze ul. Goethego. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej można jednak rozwinąć i KZK GOP ma takie plany.

– W założeniach Systemu pojawia się też możliwość wysłania SMS-a.

– Tak, będzie to polegało na tym, że pasażer na podany numer wysyła SMS-a z nazwą przystanku, a w informacji zwrotnej otrzymuje czas odjazdu autobusów z tego przystanku.

– W tej chwili system jest też sprawdzany pod kątem opinii pasażerów. Chwalą go czy ganią w ankiecie dostępnej na stronie KZK-GOP-u?

– Komunikacja publiczna ma bardzo masowy charakter i zwykle jest tak, że większość z nas zapamiętuje to, co nam się nie podobało. Społeczeństwo się jednak zmienia i coraz częściej trafiają do nas słowa uznania. Pasażerowie chwalą kierowców, tabor czy na przykład rozwiązania dotyczące rozkładów jazdy.

Źródło: katowice.gazeta.pl

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja, Komunikacja zbiorowa i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s