Problemy komunikacyjne południowych Katowic

tramwaj na poludnie katowicDziś odbyłem krótkie spotkanie z Prezydentem Uszokiem w sprawie możliwości poprawy komunikacji w południowych dzielnicach Katowic. Na spotkanie zostałem zaproszony przez Pana Prezydenta ze względu na mój list otwarty, jaki swego czasu wysłałem.

W kilku kwestiach się zgadzamy – należy poważnie przeanalizować kwestie transportowe w południowych dzielnicach miasta. Nie jestem ekspertem i nie robiłem profesjonalnych analiz, ale inwestycja w linię tramwajową wydaje mi się najlepszą opcją (choć dopuszczam, że być może lepiej zastosować inne rozwiązania). Pan Prezydent natomiast optuje za wykorzystaniem linii kolejowych i zbudowaniem nowych stacji kolejowych (+ zorganizowaniem autobusów dowożących do tych stacji). I teoretycznie to byłaby najlepsze wyjście, ale ja osobiście mam wątpliwości, czy możemy oprzeć całą komunikację na kolei – patrząc na obecne problemy Kolei Śląskich, stan torowisk i podejście do tego marszałka województwa. Jednak przeciwko budowie linii tramwajowej mogą protestować mieszkańcy okolicznych budynków, część obiektów na trasie tramwaju trzeba byłoby wyburzyć, a niektóre miejsca są dość problematyczne w kwestii przepustowości (ul. Jankego) czy kosztów i rozwiązań technologicznych (przejście nad Ślepiotką) – w zależności od wariantu trasy, których kilka jest proponowanych. Najbardziej sensowną wg Pana Prezydenta trasą tramwajową jest wariant na wschód od Ochojca (pomiędzy zabudowaniami a lasem), gdyż trasa taka musi być szybka, wydzielona od ruchu samochodowego, nie przebiegać zbyt blisko budynków mieszkalnych (choć wg mnie da się przekonać mieszkańców, że tramwaj niedaleko domu to dobra rzecz), oraz nie sprawiać zbyt dużo problemów gruntowych (technicznych i w kwestii własności gruntów).

Niezależnie od powyższego, trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na koncepcję rozwoju transportu w Katowicach ze szczególnym uwzględnieniem południowych dzielnic – dokument ten ma być gotowy za ok. rok. Na jego podstawie – mam nadzieję – będą prowadzone dalsze (konkretne, budowlane) działania. Co więcej, Pan Prezydent jest zwolennikiem tramwajów jako środka komunikacji, regularnie bywa też w jednym z niemieckich miast, gdzie komunikacja zbiorowa jest świetnie rozwinięta. Wciąż jednak nie mamy całkowitej pewności, że uda się w jakikolwiek sposób poprawić sytuację transportową południowych Katowic (Pan Prezydent twierdzi, że po 2020 r., kiedy skończy się obecna perspektywa unijna, wciąż będzie możliwe uzyskanie dofinansowania na infrastrukturę…), dlatego zachęcam do śledzenia informacji na ten temat i osobistego zaangażowania (pytania i wnioski do Urzędu Miasta, a także przekonywanie sąsiadów/mieszkańców do ew. budowy linii tramwajowych, czy ogólnie zainteresowania problematyką komunikacji).

Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja, Komunikacja rowerowa, Komunikacja zbiorowa, Społeczeństwo i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Problemy komunikacyjne południowych Katowic

  1. Pingback: Będzie północna obwodnica Katowic. Ma kosztować 100 mln zł | Lepsze Katowice

Skomentuj

