Trzydzieści nowych dróg na południu Katowic

Na biurkach urzędników miejskich od dwóch lat leży studium transportowe dla południa Katowic. Nigdy go nie upubliczniono, ale to właśnie ten dokument zakłada budowę około trzydziestu dróg oraz remonty. Co dokładnie planuje miasto?

Studium transportowe dla południowej części Katowic przygotowała firma Ove Arup & Partners International. Miasto za pracę zapłaciło jej prawie 280 tys. zł. Dokument nigdy nie został upubliczniony. Dlaczego? Urzędnicy wyjaśniają, że nie mają takiego obowiązku. Jeśli ktoś chce otrzymać opłacone z publicznych pieniędzy opracowanie, to powinien złożyć do urzędników wniosek w tej sprawie. O przekazanie dokumentu już poprosili mieszkańcy katowickiego Podlesia, którzy protestują przeciw budowie nowej drogi.

Tymczasem ze studium wynika, że dróg na południu ma być jeszcze więcej. Urzędnicy wprost przyznają, że jest ono wykorzystywane w ramach prac planistycznych i projektowych.

Obciążona ul. Kościuszki

W studium, którym urzędnicy dysponują od dwóch lat, firma Ove Arup & Partners International opisała, jak wygląda ruch w tej części miasta dziś, pojawiają się też sugestie, co zdaniem autorów trzeba zrobić, by poprawić komunikację na południu miasta.

Ustalono, że już dziś w godzinach szczytu najbardziej obciążona jest ul. Kościuszki. Przejeżdża nią nawet 1500 pojazdów na godzinę. Bardzo dużo samochodów jest również na ul. Jankego, która przecina Ochojec oraz Piotrowice. Jeździ nią nawet 900 samochodów na godzinę. Wyjątkowo ruchliwa jest też Armii Krajowej (łączy Kostuchnę z Piotrowicami oraz Ligotą). Liczba pojazdów na tej ulicy to 450-500 aut na godzinę (w godzinach szczytu).

Jest też jasne, że kolej nie jest dla mieszkańców żadną alternatywą. Korzystają z niej mieszkańcy Tychów czy Mikołowa, a katowiczanie z południowych dzielnic to zaledwie 10 proc. pasażerów.

– Pociąg nie stanowi istotnego środka komunikacji zbiorowej dla mieszkańców południowych dzielnic Katowic, co może wynikać z małej częstotliwości kursowania pociągów, długiego czasu dojazdu do centrum oraz braku zintegrowania taryfy przewozowej z pozostałą komunikacją zbiorową – podkreślają autorzy studium.

A co z autobusami? Najwięcej osób jeździ liniami nr 37, 297, 653, 689. Ale prawda jest taka, że komunikacja publiczna nie stanowi tu korzystnej alternatywy dla mieszkańców.

„W podróżach odbywanych transportem indywidualnym [czyli samochodami – przyp. red.] i zbiorowym dominują te pierwsze, ponad 70 proc. podróży do pracy odbywa się samochodem” – czytamy w studium.

Co ciekawe, średnio w jednym samochodzie do pracy jedzie 1,14 osoby! Dlaczego? Autorzy przyznają, że nie całe południe jest obsługiwane komunikacją autobusową, a kolej jest mało istotna dla mieszkańców tej części Katowic. Wytykają przy okazji brak integracji komunikacji autobusowej i kolejowej. Dotyczy to zarówno taryf, jak i organizacji połączeń. W dodatku część ulic nie jest przystosowana do ruchu autobusów. Dotyczy to np. Pstrągowej, Sandacza, Jesiotra, Kamieńskiej, Szarotek, Ziołowej (prowadzi do kompleksu szpitali) oraz Jaworowej.

Okazuje się, że przystanki w Piotrowicach i Podlesiu są źle oznakowane. Co należy poprawić? O to proszą sami mieszkańcy. Ci z Podlesia właśnie upomnieli się o to, by przy przystanku kolejowym postawić im chociaż stojaki na rowery.

Budować, ale korki nie znikną

Co tymczasem zaproponowali autorzy studium w kwestii komunikacji publicznej? Zasugerowali m.in. budowę nowego przystanku kolejowego przy ul. Jankego i w Zarzeczu (w rejonie ul. Tunelowej), proponują też umiejscowienie „jak najwięcej linii autobusowych przy istniejących i projektowanych przystankach kolejowych”. Szczegółów w tej sprawie nie podali.

Studium skupia się za to na drogach. Autorzy twierdzą, że jest ich tu zbyt mało i nowe ulice nie są rozbudowywane spójnie z kolejnymi mniejszymi i większymi osiedlami. „Duża gęstość zjazdów i skrzyżowań powoduje pogorszenie warunków ruchu na ulicach klasy głównej i zbiorczej” – czytamy.

Co proponują mieszkańcom? Budowę niemal trzydziestu nowych dróg oraz ulic i remont kilku już istniejących, tak by usprawnić na nich ruch. Na południu Katowic mają powstać zarówno drogi zbiorcze, jak i lokalne (patrz ramka).

Autorzy opracowania sugerują m.in. budowę drogi, która połączy ul. Kościuszki z Armii Krajowej, przedłużenie ul. Ziołowej do 73. Pułku Piechoty oraz wiele inwestycji w Podlesiu.

Konsekwencje? Na nowych drogach zbiorczych w godzinach szczytu będzie jeździć nawet ponad 1200 pojazdów na godzinę. Czy budowa kolejnych ulic uzdrowi sytuację w tej części Katowic? Czy znikną korki? Autorzy wiedzą, że tak nie będzie.

„Proponowany układ drogowy znacznie odciąży ruch na ulicach: Armii Krajowej, Słonecznikowej, Stabika, Pstrągowej, Szarych Szeregów, Wilczewskiego, Jaworowej. Jednak wciąż będą tworzyły się kolejki pojazdów na pojedynczych odcinkach ulic: Boya-Żeleńskiego, Armii Krajowej, Szarych Szeregów, Kościuszki. W szczycie popołudniowym zaobserwowano, że proponowany układ drogowy znacznie odciąży ruch na ulicach: Kościuszki, Armii Krajowej, Szarych Szeregów, Jankego, Migdałowców i Słonecznikowej. Jednak wciąż będą tworzyły się kolejki pojazdów na pojedynczych odcinkach ulic: Boya-Żeleńskiego, Armii Krajowej i Kościuszki” – czytamy.

To polityka prosamochodowa

Studium pokazaliśmy prof. Kazimierzowi Kłoskowi z Politechniki Śląskiej. Jego zdaniem opracowanie ma wady.

– Całą analizę oparto na pomiarze ruchu wykonanym niemal w 100 proc. tego samego dnia. Nie uwzględniono więc tego, że ruch samochodowy zmienia się w zależności od dnia czy miesiąca roku. Nie można badać tylko szczytu porannego i popołudniowego – mówi prof. Kazimierz Kłosek.

Jego zdaniem proponowane zmiany, jeśli chodzi o komunikację publiczną, są kosmetyczne. – To w gruncie rzeczy fotografia istniejącego stanu rzeczy. Nie ma tu specjalnej kreatywności poszukiwania rozwiązań. Nie ma propozycji budowy linii tramwajowej, rozbudowy sieci kolejowej czy wręcz wpuszczenia tramwaju na tory kolejowe, co jest przecież możliwe. Brakuje mi tu przede wszystkim analizy współczesnych trendów – zwraca uwagę naukowiec.

Dlatego za najlepsze rozwiązanie uznano budowę kolejnych dróg.

– Już dziś jednak trzeba powiedzieć, że to nie zadziała. Są miasta, w których 73 proc. powierzchni stanowią drogi, a i tak są korki. To, co proponuje to studium, to polityka prosamochodowa, czyli połykanie kolejnych metrów kwadratowych miasta pod drogi. To najgorszy rodzaj polityki transportowej – podkreśla prof. Kłosek.

Dlatego radzi zaproponowanych dróg nie budować. – To nie rozwiąże problemu, to wręcz ślepa uliczka. Budowa dróg to kolejne wydatki – mówi.

Tomasz Godziek, radny z komisji rozwoju, nie ukrywa tymczasem zdziwienia, że urzędnicy nie ogłosili publicznie tego dokumentu. – Tym bardziej powinni to zrobić, że posługują się nim, argumentując za budową nowej drogi na Podlesiu. Bardzo zastanawiające jest, że w raporcie nie ma mowy o tramwaju, choć jest on zapisany w studium rozwoju miasta. Powinien być uwzględniony jako perspektywa. Mówi za to o kolei, a trzeba jednak pamiętać, że tak naprawdę miasto nie ma na to wpływu – mówi radny Tomasz Godziek.

I dodaje, że nie zgadza się na zasłyszane w urzędzie hasło, że „miasto to drogi”.

– To nie jest recepta na problemy komunikacyjne. Katowice powinny się skupić na rozwoju transportu publicznego, a nie budowie dróg. Mieszkańcy ich nie chcą. Na Podlesiu widać to bardzo jaskrawo. Miasto z drogami staje się miastem przelotowym, w którym ludzie nie chcą mieszkać. Wszyscy specjaliści mówią, że trzeba robić inaczej, duże miasta stawiają na inne rozwiązania niż budowa kolejnych dróg. My robimy jednak na odwrót – mówi Tomasz Godziek.

Planowane drogi zbiorcze

* droga o przebiegu równoleżnikowym, łącząca ul. Kościuszki (w miejscu skrzyżowania z ul. Owsianą) z ul. Armii Krajowej (na odcinku pomiędzy ul. Czeremchowa i Stabika)

* droga o przebiegu południkowym, łącząca drogę KDZ-1 (w miejscu skrzyżowania z ul. Pstrągową) z ul. Niezapominajek

* wydłużenie ul. Radockiego do ul. Spółdzielczości

* droga łącząca ul. Niezapominajek i drogę KDZ-2, w dużej mierze w śladzie ul. Rolniczej

* przedłużenie ul. Ziołowej do ul. 73. Pułku Piechoty

* droga o przebiegu południkowym, łącząca ul. Kościuszki (w miejscu skrzyżowania z ul. Jankego) z nowo projektowaną drogą KDZ-2

* droga o przebiegu południkowym, łącząca ul. Szarych Szeregów (w miejscu skrzyżowania z ul. Wandy Jordan-Łowińskiej) z ul. Bażantów, a następnie z nowo projektowaną KDL-19

* poprawa parametrów połączenia ul. Szewskiej z ul. Rodeckiego

Planowane drogi lokalne

*droga poprzeczna do drogi KDZ-2 pomiędzy ulicą Pstrągową a Grota-Roweckiego

*droga będzie stanowić łącznik między ulicą Tunelową a drogą zbiorczą KDZ-6

*połączenie ulicy Pawła Stellera z drogą KDZ-2

*droga równoległa do KDZ-2, połączenie ulic Grota-Roweckiego i Kaskady

*poprawa parametrów ulicy Pomorskiego

*połączenie dróg KDZ-2 i KDZ-4 z ulicą Niezapominajek

*przedłużenie ulicy Szarotek

*przedłużenie ulicy Kanałowej

*przedłużenie ulicy Norblina do ul. Słonecznikowej

*droga równoległa do ulicy Karasiowej, połączenie ulic Grota-Roweckiego i ulicy Kaskady

*przedłużenie ulicy Marzanny

*poprawa parametrów ulicy Zabłockiego

*poprawa parametrów i wydłużenie ulicy Pijarskiej

*połączenie ulicy Wspólnej z ulicą Tunelową

*poprawa parametrów ulicy Tunelowej od ulicy Głogowej do ulicy Bukszpanowej

*połączenie ulicy Marzanny z ulicą Stabika

*droga wzdłuż linii kolejowej, połączenie ulicy Jankego z KDL-2

*połączenie ulicy Słonecznikowej z drogą KDZ-1 i dalej do ulicy Tunelowej

*połączenie ulicy Bażantów z ulicą Cegielnia Murcki

*połączenie ulicy Jankego z drogą KDL-21

*połączenie drogi KDL-17 z drogą zbiorczą KDZ-6

*droga obsługująca teren zabudowy mieszkaniowej położony między linią kolejową

Przebieg dróg na południu Katowic. Zobacz dużą mapę >>> 

Źródło: katowice.gazeta.pl

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja samochodowa i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s