Projekt ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Chorzowskiej – moje uwagi

W odniesieniu do poprzedniego wpisu, poniżej moje uwagi dotyczące projektu. Jeśli ktoś się z nimi zgadza, mogą one być kopiowane i przesyłane na adres Pawel.Sucheta@katowice.eu do jutra włącznie, zachęcam też do wysyłania własnych opinii.

Uwagi ogólne do wszystkich etapów:

  1. Przyciski zgłoszeniowe dla pieszych zastosować tylko na przejsciach o małym natężeniu ruchu pieszych. Dodatkowo, jeśli za przejsciem dla pieszych występuje wysepka, nie stosować na niej przycisków dla pieszych, gdyż oczywistym jest, że pieszy wchodząc na nią, zamierza iść dalej i przejść przez kolejną jezdnię (ew. wyjątkiem może być sytuacja, gdy z wysepką „łączą się” więcej niż 2 przejścia dla pieszych). Należy dostować sygnalizację świetlną do prędkości poruszania się pieszego (w tym np. osoby niepełnosprawnej!), aby po jednokrotnym naciśnięciu przycisku, mogła przejść za jednym razem przez całą ulicę – tj. przez wszystkie jezdnie i wysepki.
  2. Pozostawić drzewa, które nie znajdują się w skrajni ścieżki rowerowej lub chodnika.
  3. W zamian za wycięte drzewa posadzić taką samą ich ilość w pobliżu przeprowadzanej inwestycji, w niekolidującym z nią miejscu.

 

Etap 1:

  1. Przestawić tablicę DIP, gdyż zachodzi w skrajnię ścieżki rowerowej:

2. Poszerzyć chodnik do ok. 3m kosztem usunięcia trawnika pomiędzy chodnikiem a jezdnią lub poprzez przesunięcie ścieżki rowerowej w stronę torów tramwajowych:

3. Zmienić geometrię prawoskrętu z ul. Chorzowskiej w ul. Złotą – promień skrętu powinien być mniejszy (czerwone linie), dzięki czemu:

a) samochody będą przejeżdżać z mniejszą prędkością, co poprawi bezpieczeństwo,

b) piesi i rowerzyści będą lepiej widoczni, gdyż ich trasa będzie prostsza, co poprawi bezpieczeństwo,

c) piesi i rowerzyści będą mieli prostszą drogę do przejścia/przejechania przecinając ul. Chorzowską i Złotą, co poprawi ich komfort przemieszczania się.

Będzie to wymagało likwidacji wysepki, a co za tym idzie zmiany cyklów sygnalizacji świetlnej, aby piesi i rowerzyści mogli przejść/przejechać przez ul. Chorzowską za jednym razem.

Etap 2:

  1. Poszerzyć chodnik poprzez wycięcie drzew i przesunięcie w ich miejsce ścieżki rowerowej (niebieskie linie):

2. Na odcinku ul. Chorzowskiej od ul. Złotej w kierunku wejścia do Parku Śl. poszerzyć ścieżkę rowerową do ok. 3m. zgodnie z poniższym zaznaczeniem (kolor niebieski), z uwagi na przewidywane duże natężenie ruchu rowerowego (na odcinek ten będą wjeżdżać rowerzyści od ul. Brackiej oraz ul. Chorzowską od strony Silesia City Center).

Jeśli niemożliwe jest wykonanie powyższego, poszerzyć ścieżkę rowerową na zaznaczonym na czerwono fragmencie poniżej:

Uzasadnienie: przewidywane duże natężenie ruchu rowerowego, wystarczająca szerokość chodnika.

  1. Obszar przy łuku tramwajowym przy wejściu do Parku Śl., oznaczony jako chodnik z bruku, zmienić na ciąg pieszo-rowerowy z kostki betonowej niefazowanej.

Uzasadnienie: na ciągu pieszo-rowerowym piesi również mają zapewnione bezpieczeństwo, gdyż mają pierwszeństwo przed rowerzystami. Z kolei rowerzyści zwalniając i uważając na pieszych, nie będą musieli zsiadać, aby wjechać do Parku Śląskiego.

 

Etap 3:

  1. Na całym odcinku wzdłuż ul. Brackiej, gdzie pomiędzy jezdnią a ścieżką rowerową jest zieleń/teren nieużywany, zmniejszyć szerokość tego terenu, aby na jego miejsce przesunąć ścieżkę rowerową i tym samym poszerzyć chodnik do ok. 2m na północ od estakady DTŚ, oraz do ok. 2,5m na południe od estakady.
  2. W ciągu ul. Gliwickiej zamiast tworzenia wydzielonej z chodnika ścieżki rowerowej, zastosować pasy rowerowe w jezdni, poprzez zwężenie pasów ruchu. Przy skrzyżowaniu ul. Gliwickiej i Brackiej/Bocheńskiego zastosować śluzy rowerowe przy wyjeździe z ul. Gliwickiej. Należy zaprojektować bezpieczne połączenie na ww. skrzyżowaniu pasów rowerowych ze ścieżką rowerową wzdłuż ul. Brackiej.

Podstawa prawna: Dz.U. 2011 nr 92 poz. 530.

Uzasadnienie:

  1. a) ul. Gliwicka jest ulicą o ruchu lokalnym o zmniejszonej do 30 km/h prędkości maksymalnej, dzięki czemu rowerzyści mogą poruszać się po jezdni po wydzielonych pasach,
  2. b) koszt stworzenia pasa i odpowiedniej organizacji ruchu będzie mniejszy niż budowa osobnej ścieżki rowerowej,
  3. c) wydzielenie ścieżki rowerowej z chodnika powoduje jego zbyt duże zwężenie, co spowoduje pogorszenie się warunków ruchu pieszych.
Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja piesza, Komunikacja rowerowa, Społeczeństwo i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Projekt ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Chorzowskiej – moje uwagi

  1. Pingback: Spotkanie Zespołu ds. Polityki Rowerowej | Lepsze Katowice

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s