[Aktualizacja 2] Barierki przy skrzyżowaniu ul. Kościuszki i Wojewódzkiej

Źródło: gazeta.pl

Źródło: gazeta.pl

Wszystkim, którzy interesują się przestrzenią publiczną w Katowicach, znana jest sprawa żółtych barierek, jakie pojawiły się w okolicach kina Rialto. Napisałem w związku z tym krótkiego maila do Wydziału Inwestycji:

(…) W rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki i Wojewódzkiej, w ramach przebudowy torowiska tramwajowego, pojawiły się tandetne żółte barierki oddzielające chodnik od jezdni. Proszę o potwierdzenie, czy taki typ barierek jest zgodny z projektem. Wg moich informacji, barierki powinny być koloru czarnego, z łańcuchem. Obecne barierki – pomijając niepotrzebne utrudnianie i kanalizowanie ruchu pieszego – nie pasują estetycznie do tej zabytkowej części Śródmieścia. Bardzo proszę o interwencję w tej sprawie i zastosowanie barierek zgodnych z wizualizacjami w tym poście: http://pks.katowice.eu/default.aspx?g=posts&m=3358#post3358 (…)

Po czym następnego dnia (jak szybko!) przyszła odpowiedź:

Dotyczy: realizacji inwestycji inwestycji pn.: „Modernizacja torowiska tramwajowego wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od Alei Górnośląskiej do skrzyżowania z ul. Dworcową” oraz „Modernizacja końcowego odcinka linii nr 6 i 16 w Brynowie” w Katowicach.

– sprawa barierek

W odpowiedzi na Pana email z dnia 16.12.2014. informujemy co następuje:

Zółte barierki w rejonie wejścia na dworzec PKP oraz kina Rialto są przedłużeniem barierek pod i przed wiaduktem.

Jak Pan napisał „utrudnianie i kanalizowanie ruchu pieszego” jest w tym rejonie bardzo potrzebne. Podróżni wychodzący z dworca, także mieszkańcy miasta często tu skracają sobie drogę w niebezpieczny sposób. Kierowcy wyjeżdzający spod wiaduktu w kierunku południowo – zachodnim są często oślepiani przez słońce, a następnie pokonują zakręt, za którym napotykają pieszych na jezdni.

Ustalono z Panami Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz Architektem Miejskim, że oddzielenie linii tramwajowej od chodnika zostanie wykonane barierkami o kolorze szarym z elementami odblaskowymi, a po stronie ulicy zostaną zamontowane jedynie słupki jak na innych sąsiednich uliczkach.

Wynikałoby z tego, że żółte barierki zostaną zastąpione szarymi, ale może chodzi o inną część ulicy/skrzyżowania a te które już zostały zamontowane – zostaną, bo „są przedłużeniem barierek pod i przed wiaduktem”?

Aktualizacja 1 (18.12.2014):

Temat kolorystyki podrążyłem dalej:

Odpowiedź Wydziału Inwestycji na PKS:

  • W projekcie docelowej organizacji ruchu zatwierdzonym przez Zespołu ds. Organizacji Ruchu Drogowego na skrzyżowaniu ulic Kościuszki, Wojewódzkiej i Jana Kochanowskiego występują żółte barierki.

Moja odpowiedź:

Czy to oznacza, że informacje zawarte w projekcie są nieaktualne? Przedstawiam zrzut ekranu z docelowej organizacji ruchu, na którym widnieją barierki typu U-11a:
UserPostedImage

Sądzę, że barierki, które pojawiły się w omawianym rejonie są innego typu.

Ale głównie chciałbym zapytać o kolor barierek – czy Zespół ds. Organizacji Ruchu Drogowego wymusił zastosowanie żółtego koloru? Jeśli tak, prosiłbym o uzasadnienie. I o odpowiedź na pytanie: dlaczego możliwe było zastosowanie szarych barierek powyżej pl. Miarki, a w rejonie Dworca/kina Rialto już nie?

Szczegóły o które pytam, mogą się wydawać błahą sprawą, ale dla estetyki przestrzeni publicznej mają duże znaczenie.

Odpowiedź Wydziału Inwestycji:

Zastosowanie żółtych barierek w rejonie wejścia na Dworzec PKP oraz Kinoteatru Rialto było spowodowane kontynuacją kolorystyki barierek występujących przed wiaduktem i na ul. Dworcowej. Zastosowano kolor żółty dlatego że jest to skrzyżowanie skanalizowane, na którym występuje przenikanie się wielu strumieni ruchu, w tym również ruchu tramwajowego. Ponadto jest to kolor zgodny z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Barierki na skrzyżowaniu ulic zostały zastosowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności wyeliminowania możliwości przekraczania przez pieszych jezdni w miejscach niedozwolonych oraz parkowania pojazdów w sposób zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Mamy więc 3 argumenty:

1. jest to kontynuacja koloru barierek sprzed wiaduktu kolejowego z ul. Dworcowej

2. jest to skrzyżowanie skanalizowane z wieloma strumieniami ruchu

3. jest to zgodne Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury

Dwa pierwsze argumenty to wg mnie „widzimisię” urzędników (dlaczego na ul. Dworcowej jest żółty kolor? co ma wspólnego „skanalizowane” skrzyżowanie z kolorem barierek?), a argument trzeci…:

Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r:

5.4 Ogrodzenia

(…) Barwa elementów ogrodzeń segmentowych jest szara lub żółta. (…)

Wnioski pozostawiam Wam.

Aktualizacja 2 (15.01.2015)

Kilka osób nie daje za wygraną (mi już zaczyna brakować sił, ale staram się z tym walczyć :) ) i kontynuuje temat na Platformie Konsultacji Społecznych. Co nowego? W zasadzie cały czas ta sama śpiewka: „Zgodnie z Rozporządzeniem (…) barwa elementów segmentowych jest szara lub żółta. Zastosowanie żółtych barierek w rejonie wejścia na Dworzec PKP oraz Kinoteatru Rialto było spowodowane kontynuacją kolorystyki barierek występujących pod wiaduktem i na ul. Dworcowej.” Dowiedzieliśmy się też, że barierki to element stałej organizajci ruchu i ich montaż został sfinansowany z budżetu miasta. No i na koniec lakoniczne: „Termin zakończenia robót (dot. całej inwestycji – przyp. autor bloga) ulegnie zmianie.” Na nic słowa rzecznika w publicznej wypowiedzi, na nic oficjalnie zatwierdzony projekt, „w praniu” i tak wszystko można zmienić.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Przestrzeń publiczna i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s