Konsensus w sprawie ul. Sokolskiej

rowerGłównym tematem ostatniego spotkania Zespołu ds. Polityki Rowerowej była kwestia przebudowy ul. Sokolskiej, a konkretnie infrastruktury rowerowej. W dyskusji wzięli udział m. in. przedstawiciel MZUiM oraz Wydziału Transportu. Przyniesiono wydrukowany w dużym formacie projekt przebudowy, który ostatnio został zaprezentowany na Platformie Konsultacji Społecznych. Następnie poproszono stronę społeczną o zaproponowanie przebiegu ścieżki rowerowej, zaznaczając, że niemożliwy jest do „ruszenia” fragment chodnika przy Filharmonii Śląskiej, ze względu na decyzję Konserwatora Zabytków (dlatego też w tym miejscu ma być nawierzchnia granitowa). Generalnie pojawiły się dwa możliwe rozwiązania:

1) jednokierunkowe pasy rowerowe od Placu Wolności do Mickiewicza, dwukierunkowa ścieżka rowerowa po stronie zachodniej od Mickiewicza do Chorzowskiej;

2) na całej długości dwukierunkowa ścieżka rowerowa po stronie zachodniej.

Z tym, że w obu tych przypadkach infrastruktura rowerowa musiałaby kończyć się przed Filharmonią Śląską. Pojawił się też pomysł ciągu pieszo-rowerowego po stronie wschodniej, ale szybko został odrzucony – nie byłoby to wygodne ani dla pieszych, ani dla rowerzystów. Udało się na szczęście przeforsować rozwiązanie 1) – na szczęście, ponieważ sam uważam, że pasy rowerowe na tym odcinku Sokolskiej dobrze się sprawdzą. Przy skrzyżowaniu Sokolskiej z Mickiewicza (po południowej stronie skrzyżowania) zostanie wyznaczony przejazd dla rowerów. Ktoś może zapytać: „dlaczego nie może być pasów rowerowych na całej długości ulicy?”. Niestety między Chorzowską a Mickiewicza jest naprawdę duży ruch autobusów, a miejsca obok jest na tyle dużo, że można wydzielić ścieżkę rowerową wzdłuż chodnika (oczywiście asfaltową, o szerokości min. 2m, mającą okrążać od tyłu przystanek autobusowy, aby uniknąć kolizyjności z ruchem pieszym).

Miejscy urzędnicy obawiali się konsekwencji likwidacji zaplanowanych miejsc parkingowych, zamiast których mają zostać wytyczone pasy rowerowe – argumentem za ich pozostawieniem była nawet nie jakaś wielka potrzeba ich istnienia, ale obawa przed tym, że media i kierowcy za takie działanie nie zostawią na Urzędzie suchej nitki. Strona społeczna kontrargumentowała, że miejsc parkingowych jest w okolicy dużo – np. w Galerii Katowickiej, a niedługo w nowym Supersamie. Ale ostatecznie projektantowi zostaną przekazane wytyczne polegające na wyznaczeniu pasów rowerowych między Placem Wolności a Mickiewicza oraz dwukierunkowej ścieżki rowerowej między Mickiewicza a Chorzowską. Niestety szerokość Sokolskiej na południowym odcinku nie pozwala znaleźć miejsca na wszystko – trzeba wybrać priorytety. Ważne jest też, że będzie tam tylko po jednym pasie dla samochodów w obu kierunkach, choć można by było je zwęzić z 3,5m do 3,25m (mniej się nie da ze względu na ruch autobusów).

Możliwe, że uda się też rozszerzyć projekt o połączenie ścieżki rowerowej na Sokolskiej z tą istniejącą na ul. Chorzowskiej po północnej stronie – konieczne byłoby wytyczenie przejazdów rowerowych przez skrzyżowanie. Dodatkowy pas ruchu do prawoskrętu z Sokolskiej w Chorzowską jednak ma być buspasem; podkreślono też, że przesunięto przystanek autobusowy w stronę południową, aby ułatwić dojście do niego pieszym.

Osobiście cieszę się, że akcja społeczna przyniosła skutek i wyraźny sygnał do władz miasta, że ruch rowerowy jest ważną częścią systemu transportowego miasta i musi być uwzględniany przy każdej inwestycji. Teraz trzeba mieć nadzieję, że zostanie stworzony dobry projekt przebudowy. Cały czas polecam monitorowanie tematu na Platformie Konsultacji Społecznych, gdzie wciąż będzie można zgłaszać swoje uwagi – nowy projekt również zostanie poddany konsultacjom. Zachęcam także do podpisania się pod petycją do Pana Prezydenta Marcina Krupy ws. ulicy Sokolskiej – nie dotyczy ona tylko kwestii rowerowych, ale też m. in. przejść dla pieszych. Czasu jest niewiele, bo za kilka dni petycja zostanie przesłana do Urzędu Miasta.

Na pozostałej części spotkania mówiono o bezpieczeństwie rowerzystów – statystyki wypadków z ich udziałem przedstawiał Komendant Miejski Policji. Niestety odbywało się to na początku spotkania, a ja zjawiłem się nieco później, dlatego na szczegóły z tego raportu trzeba poczekać do pojawienia się oficjalnej notatki ze spotkania na PKS.

Oprócz tego Oficer Rowerowy podał ciekawostkę, że w 2014 roku we wszystkich imprezach rowerowych na terenie Katowic wzięło udział w sumie ok. 2000 rowerzystów – często przyjeżdżają oni spoza granic naszego miasta.

Pojawiło się też kilka mniejszych kwestii związanych z opiniowaniem planowanej infrastruktury rowerowej w południowych częściach miasta.

Kolejne spotkanie rowerowe dopiero 7 maja o godz. 15:00, ze względu na konieczność wybrania urlopu przez Oficera Rowerowego.

Nie wspominałem jeszcze o wyjeździe studyjnym do Wiednia, który to temat pojawił się na poprzednim spotkaniu. Wyjazd jest organizowany przez Urząd Miasta Dąbrowy Górniczej (tak przy okazji: możemy się od nich sporo nauczyć w kwestiach rowerowych) i jest też wola, by w wydarzeniu tym wzięły udział Katowice. Wyjazd będzie polegał na przejazdach rowerowych po Wiedniu w celu zaobserwowania ich rozwiązań infrastrukturalnych. Odbędzie się w majowy weekend, a do przejechania na rowerze będzie ok. 50 km dziennie. Początkowo miało w tym uczestniczyć 2 pracowników UM Katowice i jedna osoba ze strony społecznej, ale moim zdaniem słusznie zaproponowano, żeby pojechały tylko odpowiednio kompetentne osoby z Urzędu (osoba z Wydziału Transportu, MZUiM oraz przedstawiciel rowerowy Katowic) – w końcu to urzędnicy najbardziej potrzebują zobaczenia jak bardzo rowerowe może być miasto.

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii Inne, Komunikacja, Komunikacja rowerowa, Komunikacja zbiorowa i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s