Sokolska i Węzły Przesiadkowe – moje uwagi

zawodzie_001Od kilku dni można przesyłać swoje uwagi dotyczące zaprezentowanych koncepcji przebudowy ul. Sokolskiej oraz budowy Węzłów Przesiadkowych Sądowa, Zawodzie i Ligota. Poniżej przedstawiam swoje uwagi i zachęcam do zgłaszania swoich na Platformie Konsultacji Społecznych.

Sokolska

Nawiązując do ustaleń na spotkaniu Zespołu ds. Polityki Rowerowej.

Wariant 1 nie zawiera infrastruktury rowerowej, więc nie biorę go pod uwagę.

Uwagi do wariantu 2a – dla ułatwienia punkty nr 1 – 5 zamieściłem na obrazkach sytuacyjnych (w załączniku).

1. Przejazd rowerowy w tym miejscu jest niepotrzebny, gdyż prowadzi z chodnika na chodnik, a wokół placu Wolności należy jechać po jezdni.
2. Należy zastosować odpowiednie oznakowanie, aby po pierwsze rowerzyści uważali, włączając się na pas ruchu dla samochodów, a po drugie, aby kierowcy wiedzieli, że w tym miejscu na ich pas włączają się rowerzyści i aby na nich uważali.
3. Należy zastosować odpowiednie oznakowanie poziome (np. znak roweru i strzałki wskazujące kierunek jazdy), aby było dla rowerzystów jasne, gdzie zaczyna/kończy się ścieżka dwukierunkowa a gdzie jednokierunkowe pasy rowerowe. Szczególnie ważne, aby rowerzyści jadący od strony północnej, nie wjeżdżali pod prąd na przejazd rowerowy prowadzący na jednokierunkowy pas rowerowy.
4. Ścieżka rowerowa na wysokości przystanku autobusowego powinna prowadzić za przystankiem i za przejściem podziemnym, aby uniknąć kolizji z ruchem pieszym.
5. Wnioskuję o uwzględnienie w projekcie połączenia rowerowego z istniejącą ścieżką rowerową po północnej stronie ul. Chorzowskiej – trzeba tylko wytyczyć przejazdy rowerowe przy przejściach dla pieszych przez skrzyżowanie, wyznaczyć ciąg pieszo-rowerowy przez wiadukt nad jezdniami DTŚ i na odcinku kilkudziesięciu metrów wzdłuż Chorzowskiej od skrzyżowania z Sokolską do istniejącej ścieżki rowerowej, oraz zamontować odpowiednie sygnalizacje świetlne dla rowerów (najlepiej z automatyczną detekcją rowerzystów).
6. Infrastruktura rowerowa powinna być zgodna ze standardami oraz przepisami – tj. m. in. jednokierunkowe pasy rowerowe powinny być na poziomie jezdni i mieć szerokość min. 1,5 m, dwukierunkowa ścieżka rowerowa powinna mieć szerokość min. 2 m i być z asfaltu, wszystkie krawężniki przy przejazdach rowerowych itp. powinny mieć wysokość 0 cm.
7. Dodatkowy pas ruchu od skrzyżowania z Chorzowską do ul. Piotra Skargi powinien być buspasem, ze względu na dużą ilość autobusów oraz ich blokowanie przez samochody osobowe.
8. Na schemacie nie ma zaznaczonych wszystkich przejść dla pieszych:
– postuluję o zachowanie istniejącego przejścia dla pieszych przez Sokolską przy skrzyżowaniu z ul. Opolską, ze względu na fakt, iż jest to centrum miasta, w którym występuje duży ruch pieszy;
– wnioskuję również o wyznaczenie przejścia dla pieszych przez Sokolską przy skrzyżowaniu z ul. Piotra Skargi, ze względu na fakt, iż jest to centrum miasta, w którym występuje duży ruch pieszy oraz iż planowana jest w tym miejscu sygnalizacja świetlna, która i tak będzie wymagała zmiany organizacji ruchu.

uwagi1

uwagi2

 

Węzeł Sądowa

Dla ułatwienia załączam obrazek z planem sytuacyjnym, na którym są zaznaczone uwagi 1 – 7.

1. Brakuje oznakowania przejścia dla pieszych pomiędzy północną stroną parkingu (5) a ul. Sobieskiego
2. Ścieżki rowerowe przy przejazdach rowerowych powinny mieć łuki o kącie szerszym niż 90 stopni, tzn. powinny łagodniej „skręcać” w stronę przejazdu dla rowerów
3. Ile rowerów pomieści wiata rowerowa – czy nie mogłaby być większa?
4. Wg opisu wypożyczalnia rowerów ma być w budynku (1). Czy nie można jej zlokalizować obok wiaty rowerowej? Jest tam na to miejsce, a wypożyczonym rowerem, z powodu braku infrastruktury rowerowej, nie ma jak przejechać odcinka pomiędzy wypożyczalnią a ścieżką rowerową kończącą się przy wiacie rowerowej.
5. Przejazd rowerowy przez skrzyżowanie ul. Grundmanna i Opolskiej powinien być zlokalizowany bliżej jezdni Grundmanna. Założeniem jest ciągłość infrastruktury rowerowej wzdłuż Grundmanna, dlatego rowerzysta jadący tą ulicą powinien móc jechać w miarę prosto zamiast niepotrzebnie skręcać wgłąb ul. Opolskiej. Przejście dla pieszych również można przesunąć bliżej. ul. Grundmanna.
6. Brakuje postojów „Kiss and Ride” dla osób jadących od strony ul. Grundmanna. Można je wyznaczyć dodatkowo po południowej stronie jezdni ul. Goeppert-Mayer, ale musiałoby być wyznaczone dodatkowe przejście dla pieszych przez ww. ulicę, gdyż jedno obecnie wyznaczone to za mało i znajdowałoby się za daleko od proponowanych miejsc postojowych „Kiss and Ride”.
7. Należy założyć, że ruch pieszych przez ul. Sądową, łączącą węzeł z placem Wolności będzie duży np. ze względu na dojście do przystanków tramwajowych – należy zwiększyć szerokość chodnika wzdłuż tej ulicy. To samo dotyczy chodnika w stronę Dworca PKP.
8. Czy planuje się separację ruchu samochodowego od autobusowego na terenie węzła? Byłaby ona wskazana ze względu na duży ruch autobusów oraz możliwość ich blokowania przez samochody osób prywatnych. Oznakowanie powinno jednoznacznie wyznaczać, gdzie samochody mogą się poruszać, a gdzie nie.
9. Jeśli na przejściach dla pieszych planuje się sygnalizacje świetlne, powinny one uwzględniać potencjalnie duży ruch pieszych, dlatego czas zielonego dla pieszych powinien być odpowiednio długi, a czerwonego możliwie krótki.
10. Na przejazdach dla rowerów na których planowane są sygnalizacje świetlne, należy zainstalować czujniki ruchu, aby rowerzysta był automatycznie wykrywany w celu otrzymania zielonego światła.
11. Biorąc pod uwagę styl architektoniczny przedstawiony na wizualizacjach proszę o pamiętanie, aby dostosować do niego jakość małej architektury w przestrzeni publicznej, tzn. nie projektować np. żółtych barierek dla pieszych.

sadowa-uwagi

Węzeł Zawodzie

Dla ułatwienia załączam obrazek z planem sytuacyjnym, na którym jest zaznaczona uwaga nr 1.

1. Przejście dla pieszych powinno być dostępne idąc cały czas prosto od strony przejścia przez ul. Krakowską, nie można zmuszać pieszych aby szli kilkanaście metrów po tak wąskim chodniku wzdłuż jezdni i nadkładali tyle drogi chcąc dostać się na perony tramwajowe. W związku z tym widzę 2 możliwości poprawy obecnego projektu:
a) przesunąć przejście bardziej na południowy zachód, w kierunku Toru 1
b) Zlikwidować kilka miejsc parkingowych z Parkingu nr 7) lub przesunąć cały parking w str. wschodnią, a chodnik wraz z wiatą na rowery przesunąć w taki sposób, aby od przejście przez ul. Krakowską szło się mniej więcej prosto w kierunku przejścia przez nową jezdnię w kierunku peronów tramwajowych
2. Podobnie jak przy Węźle Sądowa, wypożyczalnia rowerów jest planowana w budynku głównym, z dala od ścieżki rowerowej i od wiaty na rowery. Należy doprowadzić ścieżkę rowerową pod główny budynek lub zorganizować wypożyczalnię rowerów bliżej wiaty rowerowej, gdyż odcinka od budynku głównego do najbliższej infrastruktury rowerowej nie będzie można przejechać rowerem.
3. Z jaką infrastrukturą rowerową będzie łączyć się ścieżka rowerowa po południowej stronie ul. Krakowskiej? Czy będzie połączenie rowerowe od Węzła Zawodzie do centrum miasta?
4. Jeśli na przejściach dla pieszych planuje się sygnalizacje świetlne, powinny one uwzględniać potencjalnie duży ruch pieszych, dlatego czas zielonego dla pieszych powinien być odpowiednio długi, a czerwonego możliwie krótki.
5. Na przejazdach dla rowerów na których planowane są sygnalizacje świetlne, należy zainstalować czujniki ruchu, aby rowerzysta był automatycznie wykrywany w celu otrzymania zielonego światła.
6. Biorąc pod uwagę styl architektoniczny przedstawiony na wizualizacjach proszę o pamiętanie, aby dostosować do niego jakość małej architektury w przestrzeni publicznej, tzn. nie projektować np. żółtych barierek dla pieszych.

wezel-zawodzie-uwaga1

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Inwestycje, Komunikacja, Komunikacja piesza, Komunikacja rowerowa, Komunikacja samochodowa, Komunikacja zbiorowa, Przestrzeń publiczna i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s