Strefa Tempo 30 w Katowicach – o co chodzi?

Znak drogowy Tempo 30 w Austrii. Źródło: Wikipedia

Znak drogowy Tempo 30 w Austrii. Źródło: Wikipedia

Chęć wprowadzenia Strefy Tempo 30 w centrum Katowic została niedawno zakomunikowana przez prezydenta Krupę. W skrócie, idea polega na uspokojeniu ruchu samochodów, aby zapewnić lepszą jakość życia dla mieszkańców. Samochody w takiej strefie poruszają się wolniej (do 30 km/h), ale płynnie – dzięki temu jest mniejszy hałas, mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsze stężenie wydzielanych spalin. Dla pieszych i rowerzystów ma to ogromne znaczenie. Piesi mogą łatwiej przechodzić przez jezdnie, a rowerzyści mogą poruszać się po jezdni, razem z samochodami, bez obawy o utratę zdrowia, czy życia. To tylko część zalet, w szerszej perspektywie chodzi m. in. o zwiększenie udziału ruchu pieszego i rowerowego. Uspokojenie ruchu samochodowego stosuje się poprzez wprowadzenie konkretnych elementów w infrastrukturze na jezdni:

– skrzyżowania równorzędne i ulice jednokierunkowe,
– wyniesione przejścia dla pieszych,
– przewężenia jezdni i szykany,
– progi zwalniające,
– kontrapasy rowerowe,
itp.

Oczywiście konkretne rozwiązania zależą od typu ulicy, z jaką mamy do czynienia – nie wszystko z wyżej wymienionych da się zastosować w każdym miejscu. Różne przykłady, porady oraz informacje nt Strefy Tempo 30 znajdziecie też na profilu facebookowym
strefa TEMPO 30 w weekend. Poradnik dla początkujących.

W Katowicach Strefa Tempo 30 planowana jest mniej więcej w środku kwartału ulic: Chorzowska, Roździeńskiego, Dudy-Gracza, Francuska, autostrada A4, Mikołowska, Matejki, pl. Wolności, Sokolska. Oczywiście wyłączając wspomniane ulice – żeby ktoś nie pomyślał sobie, że na A4 ma być ograniczenie do 30 km/h :) . To dopiero propozycja, ostateczna granica strefy może się jeszcze zmienić. Jako, że Strefa ma służyć m. in. usprawnieniu poruszania się rowerem po centrum Katowic, opiniowanie pomysłu zostało powierzone Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, w którym mam przyjemność uczestniczyć. Zespół uważa pomysł wprowadzenia strefy za słuszny, ale… jest wiele „ale”. Od sposobu informowania o tym mieszkańców (np. brak szerszej akcji promocyjnej), aż po szczegółowe rozwiązania na ulicach, czy kwestię późniejszego monitorowania zamierzonych efektów. Jest to dopiero pomysł, więc Urząd chce usłyszeć opinię naszą oraz jak największej ilości mieszkańców. Faktem jest, że tegoroczny budżet na wprowadzenie strefy wynosi 0 zł. Jakieś pieniądze mają być jednak na to znalezione. W związku z tym, istnieje uzasadniona obawa, że cały plan oprze się na postawieniu znaków ograniczających prędkość do 30 km/h na danych ulicach. Kto czytał wpis uważnie, ten wie, że nie na tym polega Strefa Tempo 30. Rozwiązania infrastrukturalne mogą być wprowadzane „stopniowo, w miarę możliwości finansowych miasta”. Wg mnie, żeby zobaczyć pozytywne efekty tej idei, samochody naprawdę muszą jeździć wolniej niż obecnie (przynajmniej na większości ulic w Śródmieściu, na niektórych już teraz taka jest realna prędkość – wynikająca czy to z korków, czy z charakteru tych ulic). Natomiast, jak powszechnie wiadomo, duża część kierowców nie stosuje się do obowiązujących przepisów; jeśli będzie znak z ograniczeniem do 30 km/h, a mimo tego będzie się dało jechać szybciej, to samochód pojedzie szybciej. I z pozytywnych efektów nici. Straż Miejska i Policja również nie będą w stanie wyegzekwować tego ograniczenia, szczególnie biorąc pod uwagę, jak (nie)radzą sobie np. z nielegalnym parkowaniem. Dlatego tak ważne jest, aby nie psuć pomysłu strefy poprzez jej nieumiejętne wprowadzenie. W Zespole ds. Polityki Rowerowej już rodzi się wiele pomysłów jak rozwiązać ten problem. Wprowadzanie strefy stopniowo, akcje marketingowe – możliwości jest sporo. Miejmy nadzieję, że Urząd Miasta z nich skorzysta i Strefa Tempo 30 nie powstanie jedynie na papierze. Ja również zachęcam do wyrażania swoich opinii w tym temacie.

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja, Komunikacja piesza, Komunikacja rowerowa, Komunikacja samochodowa, Społeczeństwo i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s