Węzeł przesiadkowy Zawodzie – nowe informacje

zawodzie wezelWydział Rozwoju Miasta odpowiedział na moje wnioski dot. koncepcji węzła przesiadkowego Zawodzie, które wysłałem jakiś czas temu. W dalszej części posta możecie przeczytać wnioski oraz odpowiedzi.

1. uwzględnić połączenie pieszo-rowerowe pętli tramwajowej z pobliską stacją kolejową Katowice Zawodzie. Odległość pomiędzy pętlą tramwajową a stacją kolejową jest dość znaczna (ok. 500m w linii prostej), ale wg mnie można zapewnić również atrakcyjne przesiadki pociąg – tramwaj/autobus/samochód/rower, jeśli droga łącząca stację kolejową z pętlą tramwajową będzie bezpieczna, wygodna i możliwie krótka. Wtedy planowany węzeł Zawodzie mógłby mieć również funkcję przesiadki na pociąg. W celu skrócenia czasu przejścia z pętli tramwajowej na stację kolejową można zbudować mini wypożyczalnię rowerów lub segwayów po obu stronach (oczywiście wymagałoby to rozszerzenia całego projektu węzła i od strony technicznej zapewnienia szybkiego wypożyczenia roweru).
2. zakazać stosowania reklam wielkoformatowych na terenie węzła.
3. infrastruktura rowerowa w miarę możliwości powinna być oddzielona od ciągów pieszych.
4. parkingi rowerowe (lub jeden duży parking na kilkadziesiąt rowerów) powinny posiadać monitoring.
5. zrezygnować z sygnalizacji świetlnych przy przejściach pieszych przez tory tramwajowe lub jezdnie autobusowe, lub ew. zastosować czerwone światło dla pieszych tylko w momencie nadjeżdżania tramwaju/autobusu, a przez pozostały czas wyświetlać migające żółte światło ostrzegające. Tradycyjna sygnalizacja świetlna wydłuża czas przejścia z punktu A do B, co może zniechęcić pasażerów do korzystania z węzła, oraz powoduje przechodzenie pieszych na świetle czerwonym, co zwiększa niebezpieczeństwo.
6. zapewnić pieszym możliwie najkrótszą drogę pomiędzy najważniejszymi punktami węzła (np. parking samochodowy – perony przystankowe, perony przystankowe – poczekalnia, perony przystankowe – parkingi rowerowe).
7. zapewnić czytelny i spójny system informacji pasażerskiej (najlepiej wspólny dla wszystkich planowanych węzłów).
8. zapewnić pełne zadaszenie, pokrywające cały teren, w którym pasażerowie oczekują na pojazd oraz przechodzą z jednego typu pojazdu do drugiego (autobus-tramwaj).
9. zapewnić kilka stanowisk typu Kiss & Ride, w miarę blisko peronów przystankowych.

Odpowiedź W. Rozwoju Miasta:

1) Zakres tego projektu nie obejmuje budowy połączenia pieszo-rowerowego ze stacją kolejową Katowice Zawodzie. Miasto jest w posiadaniu opracowania pn. „Koncepcja programowo – przestrzenna zagospodarowania i dostosowania terenów oraz poszczególnych peronów przystankowych na potrzeby obsługi Szybkiej Kolei Regionalnej Tychy – Dąbrowa Górnicza etap I Tychy Miasto – Katowice” obejmującego m.in. przystanek kolejowy Zawodzie, przy uwzględnieniu istniejących uwarunkowań własnościowych, prawnych, technicznych, przestrzennych, komunikacyjnych i środowiskowych” oraz „Studium komunikacyjne”, których celem było przedstawienie możliwości zagospodarowania i dostosowanie terenów wokół przystanków kolejowych z uwzględnieniem rozwiązań dla ruchu samochodowego, miejsc parkingowych i komunikacji miejskiej. Aktualnie odstąpiono od dalszych prac dla ww. projektu z uwagi na zamierzenia inwestycyjne PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji, które w ramach inwestycji pn.: „Modernizacja linii kolejowej E65 Południe odcinek – Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa” – zadanie nr 4 planują przebudowę istniejącej linii kolejowej E65. Na dzień dzisiejszy nieznane są ostateczne szczegóły przedsięwzięcia PKP PLK S.A.
2) Założenia projektowe nie obejmują budowy tego typu obiektów.
3) Infrastruktura rowerowa będzie projektowana zgodnie z obowiązującymi przepisami technicznymi. Zakres projektu obejmuje wprowadzenie ruchu rowerowego w tym poprowadzenie ciągów rowerowych w nawiązaniu do rozwiązań projektowych zawartych w dokumentacji projektowej dla zadania inwestycyjnego pn.: „Przebudowa ul. 1 Maja na odcinku od ulicy Staszica do istniejącej pętli tramwajowej w Katowicach – Zawodziu” oraz infrastruktury rowerowej w rejonie ul. Bagiennej (kierunek dzielnica Janów – Nikiszowiec), parkingi dla rowerów.
4) Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę parkingu dla rowerów, przewidziano system monitoringu wizyjnego obejmujący cały obszar zainwestowania.
5) Zakłada się budowę sygnalizacji świetlnej dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych na połączeniu pieszym parkingu z przystankami tramwajowymi i autobusowymi, autobusów wyjeżdżających z węzła oraz tramwajów przecinających ulicę 1 Maja na dojeździe do węzła, z wprowadzeniem sygnalizacji wzbudzanej przez autobusy.
6) Uwaga zostanie przeanalizowana na etapie opracowywania dokumentacji projektowej z uwzględnieniem warunków terenowych i obowiązujących przepisów.
7) Zakres przedsięwzięcia zakłada budowę punktu informacji pasażerskiej, w tym tablic Systemu dynamicznej informacji pasażerskiej SDIP.
8) Uwaga zostanie przeanalizowana na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.
9) W ramach projektu przewiduje się lokalizację miejsc krótkotrwałego postoju dla realizacji przesiadek.

Źródło: katowice.eu

Ten wpis został opublikowany w kategorii Inwestycje, Komunikacja, Komunikacja piesza, Komunikacja rowerowa, Komunikacja samochodowa, Komunikacja zbiorowa i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj